پارلمان جمهوری چك سیستم جدید انتخاب رییس جمهور را تصویب كرد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پراگ ، به این ترتیب در انتخابات بعدی ریاست جمهوری چك ، رییس جمهور بجای اینكه توسط نمایندگان مجلس انتخاب شود ، بطور مستقیم و با رای مردم انتخاب خواهد شد.

49 نفر از 75 نماینده سنای جمهوری چك به اصلاحیه ارایه شده توسط پتر نكاس نخست وزیر دولت راست میانه این كشور به منظور انتخاب مستقیم رییس جمهور كه ماه دسامبر در مجلس سفلی این كشور نیز مورد حمایت قرار گرفته بود، رای مثبت دادند.

واسلاو كلاوس رییس جمهور كنونی جمهوری چك كه دوره ریاست جمهوری وی در ماه مارس سال 2013 به پایان می رسد، این اصلاحیه قانون اساسی را ' اشتباهی مهلك ' توصیف و آن را رد كرده است.

به هرحال ، رییس جمهور ی حق وتو اصلاحیه قانون اساسی را ندارد.

براساس تصویب اصلاحیه قانون اساسی و تغییرات ناشی از آن ، كاندیدای ریاست جمهوری آینده این كشور چنانچه در دور اول انتخابات اكثریت مطلق را كسب كند به ریاست جمهوری برگزیده می شود و چنانچه هیچ یك از كاندیدهای ریاست جمهوری نتوانند افزون بر 50 درصد آرا را در دور اول كسب كنند، انتخابات به دور دوم كشیده خواهد شد.

كارل شوارتسزنبرگ وزیر خارجه جمهوری چك و جان فیشر نخست وزیر سابق این كشور تاكنون آمادگی خودشان را برای كاندیداتوری و شركت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013میلادی اعلام كرده اند.

1682





:: برچسب‌ها: زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: